בתור בעלי עסק, לא פעם תתקלו בבקשה להציג אישור ניהול ספרים או אישור ניכוי מס במקור.
נשמע רשמי ומסובך? זה הרבה יותר פשוט ממה שנדמה.
מה זה אישור ניהול ספרים ואישור ניכוי מס במקור?
אישור ניהול ספרים – תיעוד רישמי שהעסק שלך מתנהל מסודר ועומד בדרישות רשות המסים.
אישור ניכוי מס במקור – קובע איזה שיעור מס הלקוח צריך לנכות מהתשלום שהוא מעביר לך.
שני האישורים האלו הם כרטיס הביקור של העסק מול רשות המיסים ומול הלקוחות – והם חוסכים לך בירוקרטיה, אי נעימויות ועיכובים בתשלום.
למה זה חשוב?
שמירה על תזרים מזומנים – אם אין לך אישור או במידה ולא קיים אישור בתוקף, הלקוח שלך מחוייב לנכות לך לפי שיעור מס של 30%. אישור תקין, מציין את גובה הניכוי שנקבע לעסק שלך (כולל פטור אם יש כזה) וכך הכסף נשאר זמין לך ומאפשר ניהול תקין של העסק.
הצגת אמינות ועמידה בדרישות החוק – האישור בתוקף מראה שאתה מנהל ספרים כחוק בעיני רשות המיסים ומשדר ללקוחות שלך רצינות וביטחון בעבודה איתך.
בסופו של דבר האישור שומר לך על תזרים, מפחית בירוקרטיה, משדר רצינות ומונע הפסדים זמניים של כסף.
איך עובד ניכוי מס במקור לעסקים חדשים
כאשר אין פטור מניכוי מס במקור
בדרך כלל, לעסקים חדשים בשנת הפעילות הראשונה, מס הכנסה אינו מעניק פטור מניכוי מס במקור, אלא קובע שיעור ניכוי שנע לרוב בין 2% ל־5%.
המשמעות היא שכאשר לקוח משלם לכם, הוא מפחית מסכום התשלום (אצל עוסקים מורשים – מסכום כולל מע"מ) את שיעור הניכוי שנקבע לכם, ומשלם לכם רק את היתרה. את הסכום שנוכה הוא מעביר ישירות למס הכנסה בשמכם.
בפועל, אותו חלק שנוכה מהווה תשלום מקדמה למס הכנסה על חשבון חבות המס השנתית שלכם (אם אכן תיווצר חבות מס כזו).
אם אתם משלמים מקדמות למס הכנסה במהלך השנה, ניתן לקזז את הסכום שנוכה מתוך המקדמה השוטפת.
בדוח השנתי, כדי שהניכוי יוכר כמס ששולם באותה שנה, יש לבקש מהלקוח אישור שנתי על הניכויים והתשלומים שביצע, ולצרף אותו לדוח השנתי.
עדכון וחידוש האישור
חשוב לדעת האישור מוגבל בזמן (בדרך כלל לשנה) ולכן חובה לחדש אותו כדי לשמור על תוקפו.
- במידה ויש לעסק אישור ניכוי מס במקור ואישור ניהול ספרים בתוקף ניתן לקבל העתק שלו כפי שיוסבר בהמשך
- במידה ואין אישור בתוקף ראשית יש לפנות למס הכנסה שינפיק את האישור ורק לאחר מכן יהיה ניתן להוציא את האישור, כפי שהוסבר בסעיף 1
שלב אחר שלב – איך מוציאים העתק אישור קיים
איך מוציאים העתק אישור קיים? הסבר סעיף 1
- יש להיכנס לאתר דרך הקישור הבא: אישור ניכוי מס במקור וניהול ספרים
- יש ללחוץ על "אישור לישות" ולאחר מכן על "המשך"
- יש להזין את מספר הישות (תעודת זהות/מספר חברה/מספר שותפות) ולאחר מכן ללחוץ על "המשך"
- יש למלא את הקוד אבטחה שמופיע לכם – יש לשים לב שהקוד משתנה בין כניסה לכניסה.
<
- יפתח לכך דף הבית על מנת להוציא את האישור ניכוי מס במקור וגם את האישור ניהול ספרים יש ללחוץ על "אישור ניהול חשבונות לפי חוק עסקאות גופים ציבוריים"
7. לאחר מכן יש ללחוץ על "הדפסה"
8. תשמרו את האישור ותעבירו אותו ללקוח במידת הצורך.
איך להוציא אישור חדש במקרה שאין אישור בתוקף?
איך מוציאים את האישור במידה ואין אישור קיים בתוקף? הסבר סעיף 2
- נכנסים לאזור האישי במס הכנסה בקישור הבא: אזור אישי מס הכנסה
- לוחצים על "פניות"
- לוחצים על "פתיחת פנייה"
4. ממלאים בתוכן הפנייה ולאחר מכן ללחוץ על "המשך":
שלום רב,
אבקש לקבל טופס אישור ניכוי מס במקור וניהול ספרים.
- נפתחים מספר אפשרויות – יש לבחור:
מס הכנסה > אישורים וטפסים > אישור ניכוי מס במקור ואישור ניהול ספרים – מידע ובירורים
- בוחרים את שנת המס שאליה מתייחסת הבקשה ובמידת הצורך ניתן לצרף קבצים רלוונטיים לפניה ב-"צירוף קובץ".
7. לאחר מילוי כל הפרטים יש ללחוץ על "שליחה" ותקבלו אישור שנפתחה פנייה.
8. התשובה מרשות המיסים תתקבל תוך מספר ימים. ניתן לראות את התשובה ואת סטטוס הפניה באיזור האישי בכניסה לפניות כפי שמוסבר בסעיף 2.
8. לאחר שמס הכנסה טיפל ניתן להוציא העתק אישור ניכוי מס במקור וניהול ספרים כפי שמוסבר בשלב הראשון בקישור: אישור ניכוי מס במקור וניהול ספרים